Your Ad Here

Sunday, August 19, 2012

Limau Sunkist Blanja



PARIT, 15 Feb (Bernama) -- Perak, yang selama ini terkenal dengan limau Tambun, kini sedang mengorak langkah memperkenalkan pula "Limau Sunkist Blanja" sebagai satu lagi produk limau dari negeri ini.

Sekumpulan petani kini menerokai kawasan ladang limau seluas 100 hektar bagi mewujudkan Lembah Pertanian Belanja yang akan ditanami pelbagai jenis pokok buah sitrus termasuk limau madu, limau manis dan produk terbaru -- limau sunkist tempatan yang digelar "Limau Sunkist Blanja".

Empat sahabat dari Kampung Bharu Atas di sini telah mewujudkan Kampung Baru Sunkist Farm dengan mengusahakan kawasan seluas kira-kira 10 hektar bagi mengeluarkan anak-anak pokok limau tersebut.

Kumpulan yang diketuai Harisal Kefli Harun, 38, memulakan projek berkenaan tahun lepas dan mendapat sokongan serta khidmat nasihat dan infrastruktur daripada Jabatan Pertanian dan beberapa agensi kerajaan lain.

Harisal Kefli berkata mereka pada mulanya hanya berhasrat menanam pokok limau madu dan limau manis tetapi tidak menyangka usaha untuk menghasilkan anak pokok limau sunkist benih tempatan pula yang mendapat sambutan.

RASA ENAK

Beliau berkata limau sunkist Blanja mempunyai potensi dalam pasaran buah sitrus kerana rasanya enak dan isinya pula lebih lembut.

Harisal Kefli berkata beliau mula tertarik dengan projek tanaman limau Sunkist itu selepas mencuba di kawasan rumahnya.

"Timbul idea apabila melihat pokok limau Sunkist yang ditanam berbuah dengan baik," katanya sambil menambah bahawa selepas itu, dia memohon bantuan Jabatan Pertanian Perak Tengah untuk mencari pendekatan terbaik bagi menghasilkan anak pokok limau bermutu dan tahan penyakit.

"Kami kemudian mencuba teknik cantuman tunas bagi menghasilkan anak-anak pokok yang sesuai dan selepas beberapa percubaan, akhirnya kami berjaya apabila menggunakan batang pokok limau yecel (Limau Jepun)," katanya.

Harisal Kefli berkata pihaknya kini memerlukan lebih banyak anak pokok limau yecel untuk menghasilkan lebih banyak anak pokok limau Sunkist Blanja dan limau madu yang bermutu serta tahan penyakit.

TAPAK SEMAIAN

Beliau berkata mereka kini telah berjaya menghasilkan kira-kira 10,000 anak pokok limau Sunkist dan madu di kawasan seluas 0.4 hektar yang dijadikan tapak semaian.

"Kami sedang berusaha memperluaskan lagi tapak semaian itu kerana permintaan daripada petani dan peniaga anak pokok terhadap anak limau Sunkist begitu menggalakkan ... boleh dikatakan semua anak pokok yang disemai telah mendapat tempahan," katanya.

Harisal Kefli berkata selain mempunyai tapak semaian, pihaknya turut menanam anak pokok limau Sunkist Blanja dan limau madu di kawasan ladang seluas 6.5 hektar dengan keluasan tanaman 350 pokok sehektar atau 145 pokok seekar.

Mengenai ladang berkenaan, beliau berkata pokok yang dijaga dengan baik akan mengeluarkan hasil selepas tiga tahun. Tetapi, selepas matang selama empat tahun baru hasilnya akan mencecah sehingga 100 kg setiap tuaian.

Katanya, limau Sunkist Blanja mempunyai berat purata sekilogram bagi setiap empat biji dan buahnya boleh dikutip sepanjang tahun tetapi hanya dua kali dalam setahun ia mengeluarkan buah yang lebat.

PROJEK KELOMPOK

Beliau berkata seramai 20 orang lagi petani telah menyertai projek berkenaan yang dibangunkan secara berkelompok di ladang seluas kira-kira 100 hektar di Lembah Pertanian Belanja tersebut.

Pada masa ini, ladang berkelompok itu mendapat bantuan Jabatan Pertanian Daerah Perak Tengah yang memberi khidmat nasihat dan bantuan peralatan asas termasuk pembinaan sistem perparitan dan baja.

Ladang berkenaan kini dipenuhi dengan limau Sunkist, limau madu dan limau manis.

"Kami mahu menjadi pembekal anak pokok limau Sunkist, limau madu dan buah limau yang berjaya. Impian kami adalah untuk memperkenalkan limau Sunkist Blanja sebagai produk buah sitrus Perak yang terkenal seperti limau Tambun," katanya.

Sementara itu, Penolong Pegawai Pertanian Perak Tengah Shariful Anuar Sulaiman berkata limau Sunkist Blanja kini sudah ditanam dengan meluas di daerah ini -- di Talang, Changkat Seleboh, Tanjung Blanja selain Kampung Bharu.

"Kami harap kawasan ini akan menjadi kawasan pengeluar benih limau terkemuka menjelang 2015," katanya ketika melawat ladang berkenaan baru-baru ini.

Maklumat lanjut mengenai anak pokok limau Sunkist Blanja boleh didapati daripada Harisal Kefli di talian 017-5947172 atau Abd Kadir Yeob Manap (012-4131123).

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment